roland
Site Admin Roland Zimek
Wersja SWiSH: Max4
Pomógł: 31 razy Wiek: 58 Dołączył: 21 Sty 2005 Posty: 424 Skąd: Opole
|
Wysłany: Czw 18 Sie, 2005 12:01 Temat 4. Operacje matematyczne
|
|
|
Najbardziej podstawowym działaniem matematycznym jest dodawanie. Chcąc wyświetlić sumę dwóch wartości, należy wpisać następujący skrypt:
Kod: | onLoad () {
trace(2+2);
} |
Możesz oczywiście wyświetlić znacznie bardziej skomplikowane działanie:
Kod: | onLoad () {
trace(10+78+54.4+69.8+15.7);
} |
Jak łatwo się przekonać, wynik to 227.9. Zwróć uwagę, że znakiem rozdzielającym część całkowitą od ułamkowej jest znak kropki (.).
Zmodyfikujmy teraz nasz skrypt, wpisując dodatkowe polecenie:
Kod: | onLoad () {
trace("Suma wynosi ");
trace(10+78+54.4+69.8+15.7);
} |
Spowoduje on wyświetlenie tekstu „Suma wynosi”, a poniżej obliczonej sumy.
Zwróć uwagę, na średniki oddzielające poszczególne polecenia w powyższym przykładzie. Średniki jak już wspomniałem służą do oddzielania od siebie poleceń, a przecież za poleceniem trace(10+78+54.4+69.8+15.7) nie ma już kolejnego, a jedynie zamykający nawias klamrowy. Możesz więc usunąć go, tak aby ostatecznie kod był następujący:
Kod: | onLoad () {
trace("Suma wynosi ");
trace(10+78+54.4+69.8+15.7)
} |
Taki skrypt także jest poprawny. Jeżeli jednak pogubisz się w tym, kiedy należy używać średnika, a kiedy nie jest on konieczny, możesz zawsze dla pewności go wstawić.
Podstawowe działania matematyczne, które można wykonać przy pomocy języka skryptowego, to:
• dodawanie – oznaczane znakiem +,
• odejmowanie – oznaczane znakiem –,
• mnożenie – oznaczane znakiem * (gwiazdka),
• dzielenie – oznaczane znakiem /.
Poprawny jest więc skrypt:
Kod: | onLoad () {
trace(2+2*2);
} |
który wyświetli wynik 6. Oznacza to, że SWiSHmax rozpoznaje priorytety operatorów, wykonując najpierw mnożenie, a dopiero później dodawanie. Chcąc zmienić kolejność wykonywania poleceń, można użyć nawiasów:
Kod: | onLoad () {
trace((2+2)*2);
} |
uzyskując tym razem wynik 8. |
|