roland
Site Admin Roland Zimek
Wersja SWiSH: Max4
Pomógł: 31 razy Wiek: 58 Dołączył: 21 Sty 2005 Posty: 424 Skąd: Opole
|
Wysłany: Wto 23 Maj, 2006 10:51 Lekcja 23. Pętla do...while
|
|
|
Niejednokrotnie zachodzi potrzeba wielokrotnego powtórzenia określonych instrukcji. Przydatne okażą się wtedy tak zwaną pętle, czyli instrukcje pozwalające wykonać określony skrypt daną ilość razy.
Jedną z takich instrukcji, jest pętla do…white, wykonująca zadany kod tak długo, aż stanie się prawdziwy określony warunek.
Posiada ona następującą składnię:
do {
instrukcja;
} while (warunek);
gdzie:
• instrukcja – jest instrukcją lub instrukcjami rozdzielonymi średnikami, które mają zostać wykonane określoną ilość razy,
• warunek – jest warunkiem, który pętla sprawdza po wykonaniu wszystkich instrukcji. Pętla zostanie zakończona, dopiero gdy warunek okaże się prawdziwy Zwróć uwagę na dwa ważne aspekty:
• pętla do…while musi wykonać instrukcje przynajmniej jeden raz,
• musisz tak określić działanie pętli do…while, by warunek kiedyś został spełniony, gdyż może się zdarzyć, że pętla nigdy się nie zakończy. Spróbujmy utworzyć bardzo prosty przykład pętli do…while:
Kod: | onLoad () {
x = 1;
do {
x += 1;
trace(x);
} while (x < 10);
} |
Oczywiście fragment kodu onLoad () oznacza, że pętla zostanie wykonana za każdym razem, gdy animacja zostanie uruchomiona.
Kolejny wiersz, x = 1; powoduje przypisanie zmiennej x, wartości 1.
Instrukcje wykonywane wewnątrz pętli w pierwszej kolejności powodują zwiększenie wartości zmiennej x o 1 (x += 1), a następnie wypisanie w oknie Debug jej wartości.
Warunek, określony jako x < 10, spowoduje, że pętla zakończy swe działanie gdy x będzie posiadał wartość 10.
W oknie Debag zostaną więc wyświetlone następujące wartości:
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Wartość 1 nie będzie wyświetlona, gdyż instrukcja trace(x) występuje już po zwiększeniu wartości zmiennej x.
Gdyby w powyższym przykładzie instrukcja x += 1 została zamieniona instrukcją np. x -= 1, to pętla do…while nigdy nie została by zakończona. |
|