roland
Site Admin Roland Zimek
Wersja SWiSH: Max4
Pomógł: 31 razy Wiek: 58 Dołączył: 21 Sty 2005 Posty: 424 Skąd: Opole
|
Wysłany: Czw 25 Sie, 2005 12:26 Lekcja 15. Sterowanie przebiegiem animacji
|
|
|
Do tej pory zmienialiśmy właściwości wybranych obiektów, obracaliśmy je, przesuwaliśmy, zmienialiśmy przezroczystość itp. Istnieje jednak grupa poleceń które mogą sterować przebiegiem animacji. Dzięki nim zatrzymamy ją, uruchomimy ponownie, czy też przeskoczymy do wybranej klatki.
Na początek omówimy sobie dwie z nich:
• stop() – pozwala zatrzymać animację w bieżącej klatce,
• play() – umożliwia uruchomienie animacji po jej zatrzymaniu.
Aby dokładniej poznać ich działanie, utwórz dowolny obiekt i zastosuj dla niego dowolny efekt (może to być zwykły ruch, czy też jeden z bardziej złożonych efektów). Obiekt ten będzie nam potrzebny jedynie po to, abyśmy widzieli, że animacja działa lub też się zatrzymuje.
Dodatkowo utwórz kolejny obiekt, który nazwiemy Zatrzymaj. To właśnie temu obiektowi przypiszemy akcję zatrzymującą animację:
Kod: | on (press) {
stop();
} |
Po kliknięciu na nim animacja zostanie zatrzymana. Niestety na nic zdadzą się wszelkie próby uruchomienia animacji. Jedyną szansą są przyciski na pasku właściwości.
Dlatego też utworzymy kolejny obiekt, niech się nazywa Uruchom, który rozpocznie odtwarzanie animacji. Przypiszemy mu następujący skrypt:
Kod: | on (press) {
play();
} |
Po kliknięciu na nim animacja zostanie wznowiona od klatki w której została zatrzymana. Zwróć uwagę, że po uruchomieniu animacji, możesz ponownie ją zatrzymać i uruchomić. Przykładowa animacja jest do pobrania na końcu tej lekcji, jako plik o nazwie script_stop_play1.zip.
Usuńmy jednak przyciski Zatrzymaj i Uruchom. Nie będą już potrzebne. Zamiast nich utwórz nowy, o nazwie Pauza, a następnie przypisz mu kod:
Kod: | on (rollOver) {
stop();
}
on (rollOut) {
play();
} |
Czy wiesz co się będzie działo? Wystarczy ustawić kursor myszy nad tym obiektem, aby animacja się zatrzymał. Przesunięcie kursora myszy poza, ponownie ją uruchomi. Przykład ten możesz pobrać jako plik o nazwie script_stop_play2.zip. |
|