Początkujący - kilka pytań |
Autor |
Wiadomość |
vektor
Początkujący

Dołączył: 25 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: południe
|
Wysłany: Sob 25 Wrz, 2010 13:40 Początkujący - kilka pytań
|
|
|
Ponieważ to mój pierwszy post na forum to witam wszystkich serdecznie.
Dwa słowa o mnie: od jakiegoś czasu bawię się w małą freelancerkę - głownie DTP - projektowanie i skład do druku.
No ale zdarza się czasem, że jestem proszony o przygotowanie czegoś we flashu. Mam tylko licencjonowane programy i tak zostanie, więc póki co radziłem sobie programikiem R.A.V.E. 3 dołączonym do pakietu corela. Ale, że programik ma ograniczone możliwości i po eksporcie do flasha często się coś sypie, to pomyślałem o kupieniu czegoś bardziej rozbudowanego. Inwestycja we flasha na razie nie jest dla mnie opłacalna - za mało tego robię no i w tym punkcie trafiłem na SWiSH'a. Pobrałem trial i na pierwszy rzut oka wygląda to całkiem przyjemnie, jednak po kilku próbach nie mogę się doszukać kilku funkcji, które posiada flash, a nawet prosty R.A.V.E. je obsługuje, więc wierzyć mi się nie chce, że ich po prostu nie ma. Może źle szukam. Tu właśnie pojawiają się moje pytania (sprawdzałem szukajką, ale nie trafiłem na takie tematy - jeżeli problemy były poruszane to proszę o link do stosownych wątków):
1. Klatki kluczowe - czy SWiSH nie oferuje techniki pracy opartej o klatki kluczowe, czy ewentualnie posiada jakiś substytut?
2. Poniekąt wynikające z pkt. 1. -animacja przekształceń figur - choćby najprostszych np. rysuję kółko i chcę, żeby się powiększało lub pomniejszało, zmieniało kolor itp. W rave robiłem to na klatkach kluczowych, tu nie mam pojęcia jak.
3. to samo z bitmapami - zaczynam od kadru na jakiś szczegół zdjęcia, a potem ono się zmnijesza poszerzając kadr.
4. Przeźroczystość - wiem, że jest taki efekt, ale nie da się tak, żebym ja to kontrolował - tempo, stopień itp?
Są to efekty, które często stosuję w reklamkach tworzonych w rave i chcę się upewnić, że SWiSH też to oferuję zanim wydam jednak te klkaset zł. |
|
|
|
 |
^Januszr


Pomógł: 216 razy Dołączył: 11 Maj 2005 Posty: 1854 Skąd: Stolyca od urodzenia
|
Wysłany: Sob 25 Wrz, 2010 15:27
|
|
|
1) nie znam pojęcia klatki kluczowe
2) efekt zoomin - z menu podręcznego (zaznacz obiekt w TimeLine - jak na rysunku)
3) efekt zoomout - z menu podręcznego (zaznacz obiekt w TimeLine - jak na rysunku)
4) najłatwiej dodać skrypt do obiektu:
Kod: | onSelfEvent (enterFrame) {
this._alpha=20
} | co powoduje, że przezroczystość jest w 80% a widoczność w 20. |
_________________ Niestety używam nieoficjalnych wersji Swish, które można zassać z forums.swishzone.com - jest na szczycie listy w BugsForum.
 |
|
|
|
 |
vektor
Początkujący

Dołączył: 25 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: południe
|
Wysłany: Sob 25 Wrz, 2010 15:45
|
|
|
Dzięki Janusz, zaraz zabieram się za eksperymentowanie.
Co do kl. kuluczowych (keyframes) - w jednej takiej klatce określasz stan początkowy w drugiej stan końcowy, a program animuje przejście pomiędzy tymi stanami.
Np. 10 klatkę animacji zmieniam w klatkę kluczową i rysuję małe zielone kółko. Teraz przekształcam np 40 klatkę w kluczową i zmieniam kółko w duży czerwony kwadrat. I tyle - program przez 30 klatek pomiędzy tymi kluczowymi animuje zmianę małego zielonego kółka w dóży czerwony kwadrat. Jest oczywiście wiele różnych zastosowań dla klatek kluczowych i szkoda, że SWiSH ich nie obsługuje. Może w kolejnej wersji... |
|
|
|
 |
^Januszr


Pomógł: 216 razy Dołączył: 11 Maj 2005 Posty: 1854 Skąd: Stolyca od urodzenia
|
Wysłany: Sob 25 Wrz, 2010 16:24
|
|
|
Tutaj są movie clipy - to chyba substytut tego o czym piszesz. |
_________________ Niestety używam nieoficjalnych wersji Swish, które można zassać z forums.swishzone.com - jest na szczycie listy w BugsForum.
 |
|
|
|
 |
roland
Site Admin Roland Zimek


Wersja SWiSH: Max4
Pomógł: 31 razy Wiek: 58 Dołączył: 21 Sty 2005 Posty: 424 Skąd: Opole
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 07:15
|
|
|
W SWiSH-u są klatki kluczowe. Na osi czasu ustawiasz się w wybranej klatce, a następnie wybierasz z górnego menu Wstaw, polecenie Wstaw klatkę kluczową lub wciskasz F6.
Jednak w SWiSH-u używanie klatek kluczowych jest zbędne, gdyż wszystko robi się szybciej i prościej. Na przykład aby przesunąć obiekt, wystarczy dwa razy kliknąć na wybranej klatce docelowej i przesunąć obiekt. Tak więc w SWiSH-u możesz spokojnie zapomnieć o takiej dziwacznej konstrukcji jak klatki kluczowe.
Jedyne czego w SWiSH-u nie da się zrobić (bez względu czy używasz klatek kluczowych czy nie) to przejęcie jednego obiektu w drugi, np. przekształcenie w czasie koła w kwadrat. |
|
|
|
 |
vektor
Początkujący

Dołączył: 25 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: południe
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 09:53
|
|
|
Dziekuję Roland, rzeczywiście zuważyłem funkcję wstawiania kl. kluczowych (widać choćby na screenie wstawionym przez Janusza). Ogólnie zdecydowałem się na zakup programu, no i zamówiłem Twoją książkę żebym miał pod ręką usystematyzowany zbiór informacji. Co do przekształceń figur - jeżeli będę potrzebował to zrobię w rave i importuję. Jakoś sobie poradzę.
Jeszcze miałbym pytanko do zoomin / out - jak określić docelowy rozmiar figury/bitmapy po operacji - bo domyślnie zmniejsza do zera. |
|
|
|
 |
^Januszr


Pomógł: 216 razy Dołączył: 11 Maj 2005 Posty: 1854 Skąd: Stolyca od urodzenia
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 10:01
|
|
|
KeyFrame to dla mnie niemałe zaskoczenie - gratuluję!
Jednak z tym nie moge się zgodzić Kod: | Jedyne czego w SWiSH-u nie da się zrobić (bez względu czy używasz klatek kluczowych czy nie) to przejęcie jednego obiektu w drugi, np. przekształcenie w czasie koła w kwadrat. |
Załącznik |
_________________ Niestety używam nieoficjalnych wersji Swish, które można zassać z forums.swishzone.com - jest na szczycie listy w BugsForum.
 |
|
|
|
 |
eden
Ekspert

Pomógł: 35 razy Dołączył: 04 Sty 2008 Posty: 265 Skąd: warsaw
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 15:58
|
|
|
Januszu, sprytne ale chyba nie o to chodzi. Swish poprostu nie ma morphShapów. |
|
|
|
 |
^shastaan


Pomógł: 72 razy Dołączył: 09 Gru 2007 Posty: 688 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 16:00
|
|
|
vektor napisał/a: |
Jeszcze miałbym pytanko do zoomin / out - jak określić docelowy rozmiar figury/bitmapy po operacji - bo domyślnie zmniejsza do zera. |
Zoom in/out ma działać od/do zera.
Użyj efektu move i modyfikuj rozmiar, osiągniesz to o co Ci chodzi. |
_________________ Prowadzę stacjonarne i zdalne szkolenia z grafiki, również ze SWiSH. Program ustalany indywidualnie w zależności od potrzeb klienta. Szczegóły na www.kreopka.pl
|
|
|
|
 |
vektor
Początkujący

Dołączył: 25 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: południe
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 18:22
|
|
|
shastaan napisał/a: |
Użyj efektu move i modyfikuj rozmiar, osiągniesz to o co Ci chodzi. |
No właśnie coś mi nie idzie - daję efekt przesuń (mam polskiego triala) no i w menu "modyfikuj" nie mam funkcji rozmiar, a gdy powiększę/pomniejszę ręcznie zmienia się również stan początkowy. To właśnie różnica pomiędzy pracą na klatkach kluczowych w innych programach, np rave - gdy modyfikuję rozmiar w klatce kluczowej to w poprzedniej kl. kluczowej się ten rozmiar nie zmienia i program animuje tą zmianę.
Mógłbys mi dokładniej napisać jak mam to zrobić? |
|
|
|
 |
^shastaan


Pomógł: 72 razy Dołączył: 09 Gru 2007 Posty: 688 Skąd: Rzeszów
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 22:11
|
|
|
Parametry efektu move wybierasz i zmieniasz nie w menu modyfikuj a w oknie "effect" Prawdopodobnie masz je w prawym dolnym rogu, na jednej z zakładek tego okna gdzie outline, nie wiem jak to wygląda w polskiej wersji.
W załączniku masz przykład z move zmieniającym rozmiar oraz kąt ze zmienną prędkością. |
_________________ Prowadzę stacjonarne i zdalne szkolenia z grafiki, również ze SWiSH. Program ustalany indywidualnie w zależności od potrzeb klienta. Szczegóły na www.kreopka.pl
|
|
|
|
 |
vektor
Początkujący

Dołączył: 25 Wrz 2010 Posty: 5 Skąd: południe
|
Wysłany: Nie 26 Wrz, 2010 22:29
|
|
|
Ok. Już mam. Podziękował |
|
|
|
 |
|