roland
Site Admin Roland Zimek
Wersja SWiSH: Max4
Pomógł: 31 razy Wiek: 58 Dołączył: 21 Sty 2005 Posty: 424 Skąd: Opole
|
Wysłany: Czw 29 Wrz, 2005 07:38 Lekcja 22. Instrukcja warunkowa switch ()
|
|
|
Opisana w poprzednich lekcjach instrukcja warunkowa if () najlepiej się sprawuje w przypadku rozpatrywania warunku, o którym można powiedzieć, że jest prawdziwy lub fałszywy. Gdy jednak musimy rozpatrzyć większą liczbę wariantów, to instrukcja ta staje się zbyt skomplikowana w zapisie.
W takim przypadku lepiej zda egzamin instrukcja warunkowa switch (), o następującej konstrukcji:
switch (zmienna) {
case wartość1 : instrukcje1;
break;
case wartość2 : instrukcje2;
break;
…
}
gdzie:
• zmienna – jest nazwą zmiennej która będzie sprawdzana,
• wartość1 – jest pierwszą możliwą wartością zmiennej,
• instrukcje1 – są instrukcjami do wykonania gdy zmienna będzie miała wartość1,
• wartość2 – jest kolejną możliwą wartością zmiennej,
• instrukcje1 – są instrukcjami do wykonania gdy zmienna będzie miała wartość2.
Instrukcja działa w ten sposób, że sprawdza wartość zmiennej. Jeżeli jest ona równa jednej z podanych wartości po case, to zostają wykonane określone instrukcje. Polecenie break przerywa dalsze sprawdzanie i następuje opuszczenie instrukcji warunkowej switch ().
Chcąc więc na przykład napisać skrypt wypisujący słownie wyrzuconą wartość losową z zakresu od 1 do 6 (czyli symulacja kostki do gry), możemy zapisać to następująco:
Kod: | onLoad () {
liczba = Math.randomInt(6)+1;
switch (liczba) {
case 1: trace("Wyrzucono jeden");
break;
case 2: trace("Wyrzucono dwa");
break;
case 3: trace("Wyrzucono trzy");
break;
case 4: trace("Wyrzucono cztery");
break;
case 5: trace("Wyrzucono pięć");
break;
case 6: trace("Wyrzucono sześć");
break;
}
} |
|
|