Tytuł: SWiSHmax. Animacje flash - jakie to proste (z płytą CD)
Autor: Roland Zimek
Warszawa 2004, wydanie I, Wydawnictwo MIKOM
Seria: O grafice
ISBN: 83-7279-411-1
Cena: ok. 34 zł
W ostatnich latach powstało wiele programów umożliwiających tworzenie animacji w
technice flash. Niestety te, które dają pełną kontrolę nad tworzoną animacją, są
skomplikowane i wymagają dużych umiejętności. Przez to są zarezerwowane dla
niewielkiej grupy pasjonatów lub osób zajmujących się tym zawodowo.
Z drugiej strony można wymienić programy bardzo proste w użyciu, które jednak
najczęściej ograniczają się do zastosowania jednego z kilkudziesięciu efektów do
wpisanego tekstu. Nie dają one więc żadnej kontroli nad działaniem animacji.
Programem, który daje ogromne możliwości tworzenia animacji flash, a przy tym
jest niezwykle łatwy w użyciu i na dodatek tanim jest SWiSHmax (www.swishzone.com).
Niejednokrotnie animacje utworzone w tym programie zachwycają nawet
profesjonalistów. Okazuje się jednak, że to nie jedyna zaleta tego programu. Ma
on bowiem pokaźną kolekcję gotowych efektów, niewymagających nawet napisania
jednej linijki kodu. Stworzenie nawet złożonej animacji wymaga niewielkiego
nakładu pracy i bardzo krótkiego czasu. Najnowsza wersja programu SWiSH,
opatrzona nazwą SWiSHmax ma wiele ulepszeń w stosunku do wersji poprzednich.
Jedną z najbardziej znaczących zmian jest dodanie języka skryptowego, z którego
mogą korzystać nawet osoby, które nie znają programowania.
Jeżeli chcesz więc nauczyć się tworzenia nawet najbardziej skomplikowanych
animacji, a nie chcesz poświęcać temu zajęciu całego swego wolnego czasu, to
SWiSHmax jest dla Ciebie. Na utworzenie interesującej animacji często wystarcza
nawet kilka godzin, a uzyskany efekt zyska uznanie wielu osób.
Na płycie CD - program SWiSHmax (wersja 15 dniowa), dokumentacja programu
(plik PDF w języku angielskim), kilkadziesiąt przykładowych animacji flash
opisanych w książce (w postaci plików swf i swi), kilkadziesiąt filmów
instruktażowych (w postaci plików avi).
Wprowadzenie (7)
1. Opis programu i instalacja (9)
1.1. Nowości w SWiSHmax (9)
1.1.1. Wygląd okna programu (9)
1.1.2. Język skryptowy (10)
1.1.3. Efekty (10)
1.1.4. Rysowanie obiektów (11)
1.1.5. Import i eksport (11)
1.2. Wymagania systemowe (12)
1.3. Instalacja programu (13)
1.4. Okno programu (16)
2. Pierwsza animacja (23)
2.1. Ustawienia obszaru animacji (24)
2.2. Prosta animacja ruchu obiektu (26)
2.3. Ruch obiektu wzdłuż linii prostej (28)
2.4. Ruch obiektu wzdłuż dowolnej ścieżki (30)
2.5. Sterowanie przebiegiem animacji (34)
3. Tworzenie i modyfikacja obiektów (37)
3.1. Podstawowe obiekty zamknięte (37)
3.2. Autokształty (39)
3.3. Odcinki i krzywe (40)
3.4. Transformacje obiektu (42)
3.4.1. Zmiana skali obiektu (42)
3.4.2. Zmiana rozmiaru obiektu (43)
3.4.3. Obracanie i pochylanie (43)
3.4.4. Perspektywa (44)
3.5. Zmiana kształtu (45)
3.6. Wypełnienia i kontury obiektów (47)
3.6.1. Kontury obiektów (48)
3.6.2. Wypełnienia obiektów (50)
3.6.3. Zabarwienie obiektów (57)
3.6.4. Skalowanie i obracanie wypełnienia (59)
3.7. Wstawianie tekstu (60)
3.7.1. Wprowadzanie tekstu do animacji (60)
3.7.2. Formatowanie tekstu (61)
3.7.3. Teksty dynamiczne i pola formularzy (63)
3.8. Wstawianie rysunków i innych elementów (65)
3.9. Nazywanie obiektów (67)
3.10. Grupowanie obiektów (68)
3.11. Przekształcanie tekstu na krzywe (70)
3.12. Zmiana kolejności obiektów (73)
3.13. Precyzyjne rysowanie i wyrównywanie obiektów (74)
3.13.1. Siatka (74)
3.13.2. Prowadnice (75)
3.13.3. Przyciąganie do obiektów i punktów (76)
3.13.4. Wyrównywanie obiektów (77)
3.13.5. Punkty zakotwiczenia (80)
3.14. Duszki (81)
3.15. Instancje (84)
3.16. Maskowanie (85)
4. Efekty (89)
4.1. Efekty Place i Remove (90)
4.2. Efekt Move (92)
4.3. Efekt Fade (92)
4.4. Efekt Zoom (93)
4.5. Efekt Slide (95)
4.6. Efekt Blur (96)
4.7. Efekty pochodne (99)
4.7.1. 3D Spin in and shrink (100)
4.7.2. Curl – Curl in (103)
4.7.3. Kerning – Kern In (105)
4.7.4. Flatten – Flat out (105)
4.7.5. Spin out random to side (107)
4.7.6. All At Sea (108)
4.7.7. Boogie (109)
4.8. Efekt Transform (110)
4.9. Efekt Squeeze (110)
4.10. Efekt Alternate (111)
4.11. Efekt Snake (114)
4.12. Efekt Explode (116)
4.13. Efekt 3D Spin (118)
4.14. Efekt 3D Wave (120)
4.15. Efekt Vortex (122)
4.16. Efekt Wave (123)
4.17. Efekt Typewriter (125)
4.18. Efekt Revert (126)
4.19. Efekt Repeat Frames (127)
4.20. Karta Motion (129)
4.21. Karta Easing (133)
4.22. Karta Start at (134)
4.23. Karta Cascade (135)
4.24. Karta Camera (137)
4.25. Karta Transforms (138)
4.26. Tworzenie własnych efektów (139)
5. Zarządzanie animacją i programem (143)
5.1. Zapisywanie i eksportowanie animacji (143)
5.1.1. Umieszczanie animacji na stronach internetowych (144)
5.1.2. Umieszczanie animacji w prezentacji MS PowerPoint (147)
5.1.3. Tworzenie samodzielnie wyświetlającej się prezentacji (149)
5.1.4. Tworzenie filmu z animacją (150)
5.1.5. Podgląd tworzonej animacji (152)
5.2. Ustawienia eksportu animacji (153)
5.2.1. Ustawienia eksportu animacji, sceny i obiektów (154)
5.2.2. Ustawienia eksportu plików SWF (157)
5.2.3. Ustawienia eksportu skryptów (158)
5.2.4. Ustawienia eksportu znaczników języka HTML (159)
5.2.5. Ustawienia eksportu plików wideo (162)
5.3. Zarządzanie scenami i animacją (163)
5.3.1. Parametry sceny (163)
5.3.2. Wstawianie i usuwanie scen (165)
6. Przykłady skryptów (167)
6.1. Karta Script (167)
6.2. Karta Debug (168)
6.3. Zdarzenia obsługujące mysz (174)
6.4. Zmienne i obliczenia (177)
6.5. Pola formularzy (179)
6.6. Zegar (184)
6.7. Preloader (190)
6.8. Obsługa klawiatury (195)
6.9. Przewijanie zawartości pola tekstowego (199)
6.10. Przewijanie tekstu w polu o dowolnym kształcie (200)
6.11. Przyciski rollover (203)
6.12. Interaktywne menu (208)
6.13. Odtwarzanie muzyki (210)
6.14. Przeciąganie obiektów (213)
6.15. Wczytywanie plików SWF do animacji (216)
6.16. Wczytywanie tekstu z pliku (221)
7. Skrypty (225)
7.1. Zmienne i operatory (225)
7.2. Polecenia przycisku Add Script (228)
7.2.1. Zdarzenia (Events) (228)
7.2.2. Funkcje (Define function(…)) (234)
7.2.3. Akcje klatek (Frame) (235)
7.2.4. Sterowanie animacją (Movie Control) (237)
7.2.5. Instrukcje warunkowe (Conditional) (241)
7.2.6. Przeciąganie obiektów myszą (Mouse Dragging) (247)
7.2.7. Duszki (Sprites) (248)
7.2.8. Wyrażenia (Statements) (250)
7.2.9. Dźwięki (Sound) (253)
7.2.10. Przeglądarka i sieć (Browser/Network) (254)
7.2.11. Śledzenie programu (Debugging) (256)
7.3. Funkcje predefiniowane (257)
7.3.1. Funkcje proste (258)
7.3.2. Funkcje tekstowe (259)
7.3.3. Funkcje tablicowe (261)
7.3.4. Funkcje matematyczne (262)
7.3.5. Funkcja stopera (266)
7.4. Stałe (267)
7.5. Właściwości obiektów (267)
7.6. Ścieżki obiektów (269)
Skorowidz (271)