SWiSH Forum Strona Główna SWiSH Forum
Forum użytkowników programów SWiSH

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Używanie CSS do zewnętrznego pliku txt
Autor Wiadomość
Peter
Początkujący


Dołączył: 13 Lut 2008
Posty: 3
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sob 05 Kwi, 2008 13:22   Używanie CSS do zewnętrznego pliku txt

Witam!

Długo szukałem w internecie sposobu na używanie stylu CSS w swishu. Nie mogłem znaleźć nic odpowiedniego i prostego. Znalazłem sposób w dokumentacji do FlashMX 2004 na stronie http://livedocs.adobe.com/flash/mx2004/ . Sposób jest wytłumaczony dość dokładnie na stronie http://www.kirupa.com/developer/mx2004/css.htm i http://www.kirupa.com/developer/mx2004/cssfile.htm Trochę go uprościłem i dostosowałem do Swish-a. Mam nadzieję, że komuś się to przyda.

W pierwszej części tutoriala wytłumaczę jak przygotować pole tekstowe do którego dynamicznie ładowany jest tekst, w kolejnej części wystylizujemy tekst zewnętrznym plikiem stylu (CSS)


Cześć pierwsza:

Pierwszym krokiem jest przygotowanie pola tekstowego
(jest to opisane również w innym temacie http://forum.swish.pl/vie...53d5f1a404e911c)

1) Tworzymy pole tekstowe
2) Tworzymy nazwę pola tekstowego np.: wynik
3) NIE zaznaczamy opcji Target
4) Ustawiamy pole tekstowe jako dynamiczne (Dynamic)
5) Przypisujemy polu dynamicznemu zmienna (Var:) np.: tekst
6) Zaznaczamy opcje (<>) Render text as HTML



Następnie konwertujemy pole tekstowe (Modify > Convert > Convert to Movie Clip) do Movie Clipu.

Nowemu MC nadajemy nazwę PoleTekstu

W zakładce Script dla sceny, w której chcemy wyświetlić nasz tekst, wpisujemy kod:

Kod:

onSelfEvent (load) {
_root.PoleTekstu.loadVariables("pliktekstowy.txt");
}


Teraz otwieramy Notatnik Windows (lub inny edytor tekstu) i tworzymi plik tekstowy:

&tekst=<p class="jeden">To jest tekst, któremu nadajemy styl zewnętrznym CSS</p><br /><p class="dwa">Możemy również wstawić do tekstu link</p><a href="nogo#">Link</a></p>
<br /><br />
<p class="trzy">Wygląd naszego tekstu jest ograniczony tylko naszą wyobraźnią i ubogim zestawem selektorów i właściwość. Ale o tym później.</p> &

Plik tekstowy musi zaczynać się i kończyć znakiem "&". Na początku tekstu po znaku & wstawiamy zmienną, którą zdefiniowaliśmy wcześniej, podczas tworzenia pola tekstowego. W naszym przypadku jest to tekst.

Zapisujemy tekst z rozszerzeniem .txt (Gdy chcemy wyświetlić polskie znaki kodujemy plik jako UTF-8)

Teraz przechodzimy do tworzenia pliku CSS, który doda styl naszemu tekstowi.

Kod:
.jeden {
color: #0080c0;
font-size: 16px;
}

.dwa {
color: #808080;
font-size: 18px;
}

.trzy {
color: #0080c0;
font-size: 18px;
}

a {
text-decoration: underline;
color: #000000;
font-size: 18px;
}

a:hover {
text-decoration: none;
}



OK.Przechodzimy do drugiej części:

Musimy zmusić swisha do wyświetlenia naszego tekstu wraz ze stylem, który wcześniej przygotowaliśmy.

W zakładce Script dla sceny, w której chcemy wyświetlić nasz tekst, do kodu dopisujemy:

Kod:
var format = new TextField.StyleSheet();
var path = "flash.css";
format.load(path);
_root.PoleTekstu.wynik.styleSheet = format;



co daje nam:

Kod:
onFrame(1) {
_root.PoleTekstu.loadVariables("pliktekstowy.txt");
var format = new TextField.StyleSheet();
var path = "flash.css";
format.load(path);

_root.PoleTekstu.wynik.styleSheet = format;
}


Wyjaśnienie:

Kod:
var format = new TextField.StyleSheet();


Tworzy obiekt, który będzie kontrolował używanie CSS w animacji. W dalszej cześci kodu zmienna format będzie zastępować new TextField.StyleSheet();

Kod:
var path = "swish.css";


Ta linia kodu to ścieżka do pliku CSS. Zmienna path to ścieżka do pliku ze stylem.

Kod:
format.load(path);


W tej linijce obiekt, który umożliwia używanie CSS w animacji (format), ładuje nasz plik css do animacji.

Kod:
_root.PoleTekstu.wynik.styleSheet = format;


Teraz przypisujemy polu tekstowemu, które znajduje się w MC PoleTekstowe, nasz styl CSS.

Zapisujemy naszą animację.
Wszystkie pliki naszej anicmaji (plik tekstowy, styl css i samą animację) Muszą znajdować się w tym samym folderze.

I to wszystko. Klikamy Play Movie. Teraz tekst wygląda ładnie, dba o to styl CSS.



Kilka uwag na koniec:

Tekst nie może być maskowany!

Flash Player interpretuje tylko niewielką liczbą selektorów i właściwośći.
Lista ta, pochodząca ze strony http://livedocs.adobe.com/flash/mx2004/, przedstawia obsługiwane właściwości.

text-align
Recognized values are left, center, and right.


font-size

Only the numeric part of the value is used. Units (px, pt) are not parsed; pixels and points are equivalent.


text-decoration
Recognized values are none and underline.


margin-left
Only the numeric part of the value is used. Units (px, pt) are not parsed; pixels and points are equivalent.


margin-right
Only the numeric part of the value is used. Units (px, pt) are not parsed; pixels and points are equivalent.


font-weight
Recognized values are normal and bold.


font-style
Recognized values are normal and italic.


text-indent
Only the numeric part of the value is used. Units (px, pt) are not parsed; pixels and points are equivalent.


font-family
A comma-separated list of fonts to use, in descending order of desirability. Any font family name can be used. If you specify a generic font name, it will be converted to an appropriate device font. The following font conversions are available: mono is converted to _typewriter, sans-serif is converted to _sans, and serif is converted to _serif.


color
Only hexadecimal color values are supported. Named colors (such as blue) are not supported. Colors are written in the following format: #FF0000.


display
Supported values are inline, block, and none.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nowe zasady dotyczące cookies. Wykorzystujemy pliki cookies, aby nasz serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Można zablokować zapisywanie cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
         
Strona wygenerowana w 0.11 sekundy. Zapytań do SQL: 15