SWiSH Forum
Forum użytkowników programów SWiSH

Podstawy języka skryptowego - Lekcja 22. Instrukcja warunkowa switch ()

roland - Czw 29 Wrz, 2005 08:38
Temat postu: Lekcja 22. Instrukcja warunkowa switch ()
Opisana w poprzednich lekcjach instrukcja warunkowa if () najlepiej się sprawuje w przypadku rozpatrywania warunku, o którym można powiedzieć, że jest prawdziwy lub fałszywy. Gdy jednak musimy rozpatrzyć większą liczbę wariantów, to instrukcja ta staje się zbyt skomplikowana w zapisie.

W takim przypadku lepiej zda egzamin instrukcja warunkowa switch (), o następującej konstrukcji:
switch (zmienna) {
case wartość1 : instrukcje1;
break;
case wartość2 : instrukcje2;
break;

}

gdzie:
    • zmienna – jest nazwą zmiennej która będzie sprawdzana,
    • wartość1 – jest pierwszą możliwą wartością zmiennej,
    • instrukcje1 – są instrukcjami do wykonania gdy zmienna będzie miała wartość1,
    • wartość2 – jest kolejną możliwą wartością zmiennej,
    • instrukcje1 – są instrukcjami do wykonania gdy zmienna będzie miała wartość2.

Instrukcja działa w ten sposób, że sprawdza wartość zmiennej. Jeżeli jest ona równa jednej z podanych wartości po case, to zostają wykonane określone instrukcje. Polecenie break przerywa dalsze sprawdzanie i następuje opuszczenie instrukcji warunkowej switch ().

Chcąc więc na przykład napisać skrypt wypisujący słownie wyrzuconą wartość losową z zakresu od 1 do 6 (czyli symulacja kostki do gry), możemy zapisać to następująco:
Kod:
onLoad () {
    liczba = Math.randomInt(6)+1;
    switch (liczba) {
        case 1: trace("Wyrzucono jeden");
        break;
        case 2: trace("Wyrzucono dwa");
        break;
        case 3: trace("Wyrzucono trzy");
        break;
        case 4: trace("Wyrzucono cztery");
        break;
        case 5: trace("Wyrzucono pięć");
        break;
        case 6: trace("Wyrzucono sześć");
        break;
    }
}


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group