SWiSH Forum
Forum użytkowników programów SWiSH

Podstawy języka skryptowego - Lekcja 17. Ćwiczenie: Prosty kalkulator

roland - Wto 30 Sie, 2005 10:52
Temat postu: Lekcja 17. Ćwiczenie: Prosty kalkulator
Zanim poznamy kolejne polecenia języka skryptowego, wykonajmy prostą animację działającą jak kalkulator. Poznaliśmy już niemal wszystkie potrzebne nam polecenia.

Utwórz dwa pola tekstowe i nazwij je odpowiednio Liczba i Wynik. Pierwsze z nich pozwoli na wprowadzanie wartości liczbowych, a drugie na wyświetlanie obliczonego wyniku. Pole tekstowe Liczba ustaw jako Input Text, a Wynik jako Dynamic Text i wpisz domyślną wartość 0.

Następnie utwórzmy obiekt, dzięki któremu spowodujemy dodanie wartości wpisanej do pola Liczba i wartości w polu Wynik. Niech obiekt ten nazywa się Dodawanie. Wpisujemy następujący skrypt:
Kod:
on (press) {
    Wynik.text=Number(Wynik.text)+Number(Liczba.text);
    Liczba.text="";
}

Jedynym nowym elementem który się tutaj pojawił to funkcja Number(), powodująca zamianę wartości na liczbę. Gdybyśmy jej nie użyli, to wpisane wartości w polu Liczba byłyby traktowane jako tekst, a nie liczba i wynikiem na przykład następującego dodawania 3+4 byłoby 34.

I to w zasadzie wszystko co musimy zrobić, nasz kalkulator działa. Nie jest on niestety zabezpieczony przed wpisywaniem wartości nie będących liczbami, więc może się zdarzyć sytuacja powodująca niepoprawne działanie.

Ciekawym rozszerzeniem możliwości kalkulatora, jest możliwość zapamiętywania wartości. W tym celu wprowadź dwa nowe obiekty i nazwij je PamiecP oraz PamiecR. Pierwsza z nich będzie służyła do zachowania pod zmienną Pamiec wartości w polu Wynik, a druga do wpisania zapamiętanej wartości do pola tekstowego Liczba.

Wpisujemy następujące skrypty. Dla PamiecP:
Kod:
on (press) {
    Pamiec=Number(Wynik.text);
}


oraz dla PamiecR:
Kod:
on (press) {
    Liczba.text=Pamiec;
}


Należałoby także przed pierwszym użyciem zmiennej Pamiec przypisać jej wartość. Dokonamy tego wpisując dla Scene_1:
Kod:
onLoad () {
    Pamiec=0;
}


Przetestuj działanie kalkulatora. Możesz go także pobrać w postaci pliku, na końcu tej lekcji.







Postaraj się samodzielnie rozbudować jego działanie o kolejne działania: odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Możesz także dodać dodatkową pamięć, czy przycisk „zerujący” ustawienia kalkulatora.

5uck - Sro 16 Sty, 2008 13:13

Czy można zapisać do pliku tekstowego wynik naszego działania?
stefcio - Sro 16 Sty, 2008 17:29

Jedyny znany mi sposob to sposob z wykorzystaniem php.
pzdprojekt - Pią 13 Lut, 2009 11:02
Temat postu: Oczekuje na akceptację


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group